Razlike između ponude, predračuna i avansnog računa

Razlike između ponude, predračuna i avansnog računa

Na vreme se upoznajte s razlikama kako bi izbegli nesporozume

Velik broj ljudi, čak i onih iskusnijih preduzetnika, često ne razume tačnu razliku između ponude i predračuna te stoga dolaze u nedoumicu šta od to dvoje poslati, a da se ne rizikuje uspešna poslovna saradnja. Avansni račun takođe ne retko predstavlja problem jer postoji sumnja u to u kom momentu je potrebno poslati avansni račun i kakve to obaveze stvara kako prodavcu tako i kupcu. Klijenti nekad i sami greše u svojim zahtevima za određenim dokumentima jer nisu sigurni u to šta oni predstavljaju.

Iako su razlike između ovih dokumenata nekada vrlo male i suptilne, slanje pogrešnog dokumenta iza kojeg stoje neka očekivanja bilo od strane kupca ili prodavca mogu dovesti do loše saradnje.

Sve su ovo dovoljno dobri razlozi da naučite šta tačno predstavlja svaki od ovih dokumenata.

Predračuni i ponude

Najmanje razlike upravo postoje između ova dva dokumenta što stvara i najveću konfuziju.

Često se dešava da klijent zatraži predračun umesto ponude i obrnuto što ume da oteža i uspori sklapanje poslovnog dogovora.

Gledajući hronološki, ukoliko se ni jedan korak ne preskoči, prvi dokument je ponuda. Ponuda treba da sadrži detaljno objašnjenje usluga koje nudi Vaše preduzeće, u najvećem broju slučajeva sa svim cenama i specifikacijama. Ovaj dokument je informativnog karaktera i nije obavezujuć ni za jednu stranu ni u kom smislu. Takođe, on nema strogo propisanu strukturu niti obavezne elemente.

Sledeći korak bi bio predračun. Kada se klijent već odluči za vrstu usluge ili robe koju želi može zatražiti predračun. Iako ni ovaj dokument nije obavezujuć on ipak ima malo veću težinu od prethodnog jer je namenjen upravo konkretnom kupcu i uslovima koje nudimo baš za njega. Ovo nikako ne znači da ne može doći do promena, recimo u ceni ili načinu vršenja usluga. Za razliku od prethodnog dokumenta, ovaj dokument često nosi i informacije o načinu plaćanja. Ukoliko izdate nekom predračun Vi potvrđujete da ste spremni da robu isporučite ili uslugu izvršite odmah nakon uplate. Profaktura, odnosno predračun, za razliku od fakture, ne stvara obavezu plaćanja PDV-a u slučajevima kada plaćanje nije izvršeno i roba nije dostavljena, pa zbog toga predstavlja odličan korak pre izvršenja same usluge i njenog plaćanja, nakon čega ćete naravno izdati i fakturu. U ovom trenutku obe strane još uvek mogu u potpunosti odustati od poslovnog dogovora.

Avansni račun

Kada je klijent prihvatio ponudu i dobio predračun uglavnom posle toga sledi uplata dostavljaču robe, odnosno usluge. Ovo je momenat kada se izdaje avansni račun. Avans znači uplatu koja je izvršena pre nego što je roba dostavljena, odnosno usluga izvršena. Poslovni partner koji prima avans je u zakonskoj obavezi da izvrši dogovorenu dostavu robe ili usluge. S obzirom da avansne račune izdaju samo obveznici PDV-a oni su u zakonskoj obavezi je da avansne račune prijave na SEF i da za iste na kraju izdaju konačan račun. Konačan račun koji se radi na osnovu avansnog računa biće umanjen za vrednost avansa. Bitno je takođe napomenuti da obveznik obračunava i plaća PDV u poreskom periodu u kom izda avansni račun i primi uplatu po osnovu njegovog izdavanja.

Iako razlike možda ne deluju velike bitno je da ih upoznate i da na vreme znate kako da izbegnete nepotrebne nesporazume u komunikaciji. Ovo je i način da ostavite dobar utisak na svoje partnere.

Sva ova dokumenta možete vrlo lako i brzo kreirati, i po potrebi poslati na SEF, u našem programu MiniBIZ.

Comments are closed.